Opera Al Nero

From the external image of the self to the portrait of the Anima.

While painting and drawing with my seven-year-old daughter, I observed the simplicity with which she expressed the figure, which was full of vivacity for me. I observed the flow of water and pigments and the simplified brush strokes. I thought the watercolor paintings would turn into typical self-portraits, however later on, I realized that the initial direction had changed when I met the elemental essences of oaks, which inspired me in autumn and winter to create these images.

In Italy, the earth’s energy inspires me to create with the movement of the seasons and the cycles of nature. In autumn and winter, the vegetation moves inward, preparing the ground for the new life that sprouts in spring. I decided to use natural materials, pigments, Indian ink, and oak ink, which I obtained by boiling leaves and acorns. The organic materials seemed to animate the forms and I discovered the hidden, unseen magical elements. In meditation, I observed the conditioning of the senses and rediscovered the natural senses.

Opera al Nero, la Nigredo is a term used in Alchemy to describe the processes in which alchemical ingredients must be "killed" by maceration and cooking for a long time into a uniform black mass. A chemical process that describes an alchemical and psychological process where the mind becomes aware of its conditioning and political correctness of social rules, which stifle the natural senses. The natural senses, for me, can be described archetypically as the feminine aspect of consciousness, the Soul, that which is nature and creates.

This stage, which is psychological time but also physical time as duration, can be compared to Dante Alighieri's hell, the soul confronts various forms of conditioning, from the most basic social conditioning, which is systematic obedience, to the conditioning of the body and ancestral DNA inheritance, and the most profound, the conditioning of the soul discovered in the realization of past life experiences and encounters with entities not visible to most people: the inorganic entities described in the books of Carlos Castaneda.

The exhibition, Opera al Nero, meditates on the nature and the conditioning of the self.

Is there a self, a natural aspect of individuality that is not artificial?

Essential terms such as I, self, and nature have lost their original meaning and vivacity, giving rise to conceptualizations based on shadows, dogmas, and unperceived experiences. As we can see, our world exerts predominantly masculine strength, our systems are a language of war expressions of a patriarchal mind, exercised independently of the sexuality of individuals. We are losing the original symbolic meaning of masculine and feminine as distinct forces necessary for a balanced mind, unbalancing our forces, entering an artificial system where the anima will tend to lose itself and detach itself or cage itself in a timeless time.

Opera Al Nero

Opere su carta e ceramica

Dall'immagine esterna del sé al ritratto dell'Anima.

Mentre dipingevo e disegnavo con mia figlia di sette anni, osservavo la semplicità con cui esprimeva la figura, che per me era piena di vivacità. Osservavo il flusso dell'acqua e dei pigmenti e le pennellate semplificate. Pensavo che i dipinti ad acquerello si sarebbero trasformati in tipici autoritratti, tuttavia in seguito mi sono reso conto che la direzione iniziale era cambiata quando ho incontrato le essenze elementari delle querce, che mi hanno ispirato in autunno ed inverno a creare queste immagini.

In Italia, l'energia della terra mi ispira a creare con il movimento delle stagioni e i cicli della natura. In autunno e inverno, la vegetazione si muove verso l'interno, preparando il terreno per la nuova vita che germoglia in primavera. Ho deciso di utilizzare materiali naturali, pigmenti, inchiostro di china e inchiostro di quercia, che ho ottenuto bollendo foglie e ghiande. I materiali organici sembravano animare le forme e ho scoperto gli elementi magici nascosti ed invisibili. Nella meditazione, ho osservato il condizionamento dei sensi e ho riscoperto i sensi naturali.

Opera al Nero, la Nigredo è un termine usato in Alchimia per descrivere i processi in cui gli ingredienti alchemici devono essere "uccisi" tramite macerazione e cottura a lungo in una massa nera uniforme. Un processo chimico che descrive un processo alchemico e psicologico in cui la mente diventa consapevole del suo condizionamento e della correttezza politica delle regole sociali, che soffocano i sensi naturali. I sensi naturali, per me, possono essere descritti archetipicamente come l'aspetto femminile della coscienza, l'Anima, ciò che è natura e crea.

Questa fase, che è tempo psicologico ma anche tempo fisico come durata, può essere paragonata all'inferno di Dante Alighieri, l'anima affronta varie forme di condizionamento, dal condizionamento sociale più basilare, che è l'obbedienza sistematica, al condizionamento del corpo e all'eredità ancestrale del DNA, e il più profondo, il condizionamento dell'anima scoperto nella realizzazione di esperienze di vite passate e incontri con entità non visibili alla maggior parte delle persone: le entità inorganiche descritte nei libri di Carlos Castaneda.

Opera al Nero, medita sulla natura e il condizionamento del sé.

Esiste un sé, un aspetto naturale dell'individualità che non sia artificial?

Termini essenziali come io, sé, e natura hanno perso il loro significato e la loro vivacità originali, dando origine a concettualizzazioni basate su ombre, dogmi ed esperienze non percepite. Come possiamo vedere, il nostro mondo esercita una forza prevalentemente maschile, i nostri sistemi sono un linguaggio di guerra, espressioni di una mente patriarcale, esercitata indipendentemente dalla sessualità degli individui. Stiamo perdendo il significato simbolico originale di maschile e femminile come forze distinte necessarie per una mente equilibrata, squilibrando le nostre forze, entrando in un sistema artificiale in cui l'anima tenderà a perdersi e a staccarsi o a ingabbiarsi in un tempo senza tempo.